Bodegón VI

Acabada la cena, la mesa es la ciudad en ruinas,
por las oscuras torres ya medio vacías
en los obstáculos de otros vacíos buscamos orden.

Migas, cáscaras, sal. Los platos apilados
son vida y muerte, quietud y movimiento,
blancuras heridas,
enturbiado brillo, ganada
frialdad de descriptivas transparencias
que la sucesión de hechos ha maculado,
silencio, olores,
amarillentos y grises, sienas,
grandes explanadas, cúmulos, mondas, pieles,
los huesos y el acero, los charcos mezclados
y las calles cubiertas de sangre.

Miquel de Palol i Muntanyola



El sol i la mort
(fragmento)

Contra Encensos i Espelmes
Quina l’excusa, quina la quimera
d’un món, de quina experiència fàtua,
inventada o pretesa, per apartar la mirada
cap a nobles llunyanies emboirades
la processó d’insectes, d’ebrietats crucials,
de la nàusea que tan sols és sublim si tu vols,
si no defuges l’àcid tremolor dels contorns,
de l’horror que ho és perquè instrueix,
aquest és l’argument de tota la fuga.
No sé per què te n’ets de penedir.
Fes-ne
un altar, enflora’l cada dia, cretí, carrega-la
de voris corcats i perfums, pela-te-la
sense amargar-te’n, a la salut
d’aquell jove amatent que no vas saber ser. 

Miquel de Palol i Muntanyola



La casa ya es un árbol

En la casa de los abuelos había más recorridos
de los estrictamente necesarios.
Todas las habitaciones tenían más de una entrada,
y las contiguas
comunicaban la una con la otra.
Tabiques y entrepaños eran islas
de perfil caprichoso, y diferentes las perspectivas,
bosques y rocas los estantes y los muebles.
De un extremo al otro, la casa era toda una,
sin ningún cul-de-sac.

Después hicimos obras, y hemos cerrado puertas.
La que iba de la cocina al cuarto de la tía está tapada,
en la que unía el dormitorio de los abuelos
con el pequeño de al lado hay un armario,
debe de ser que ya no nos hace gracia
que uno pueda entrar por aquí cuando el otro sale por allá,
ni nos resulta divertido buscarse y no encontrarse,
las puertas ya no son para jugar.

Sólo hemos dejado las imprescindibles.
Cada habitación tiene una, y con eso nos basta.

Miquel de Palol i Muntanyola



La mort transvestida
Aquesta nit m’ha fet una visita
el geni de la mort. El Vell Thanatos
amb dalla i barba blanca s’ha acostat
a flairar-me en silenci, com un gos
indiferent, astut, ben ensenyat.

El seu desinterès m’anava destil·lant
al damunt les blavors d’un lleu pànic d’examen,
i comminat m’he vist a defensar-me:
«Un moment,» li he dit, recolzat al coixí,
«no hi ha mala intenció en els meus bons actes,
ni bona en els dolents,»
i els ulls d’interrogant guspirejaven,
d’embogida frisança de proctòleg.
No cal dir res -dec ser idiota, doncs-, en què
m’estic equivocant?
 Li he dit:
«Jo vull haver cremat els boscos negres en l’albada,
vull haver escampat el mal a les escoles,
jo vull haver esborrat les frases dels estels,
jo vull haver clavat a Calígula l’última ganivetada,
vull haver estat al lloc on, sí, calia haver
dissolt el poble, on n’havien d’haver
escollit un de nou, i així ens va
per no haver sabut fer-ho,
vull haver devorat, just entrevist,
el carnot més ardit de la marfanta,
jo vull haver reblat els claus de Crist.»

El geni de la mort s’ha tornat femení
des d’un gest que se’m fa convit de puta,
m’ha semblat reconèixer-la, la puta Parca,
o així vull que m’ho sembli si més no.
«Està bé, està bé,»
diu, i s’allunya,
en la llinda s’atura, em somriu...
«no t’amoïnis, tornaré.»

Miquel de Palol i Muntanyola












No hay comentarios: