"Cuando se me ocurre alguna idea, la meto en el archivo de proyectos y allí se queda hasta que le toca la tanda."

Jesús Moncada Estruga


"El recordatori, adreçat aleshores al Robert Ibars, més conegut per Nelson, va aturar l´antic navegant a la vora del taulell i engegà en la seva memoria la transformació del café que li produïa sovint l´evocació de la figura del vell Arquímedes: els regiments d´infanteria del general O´Donnell, com de costum, van aparèixer en formacions impecables a les taules habitualment ocupades pels jugadors de cartes; l´artilleria de campanya prengué posicions sobre el taulell de marbre blanc, entre la Caixa enregistradora i la cafetera, a dos pams del nas de l´Estanislau; els voluntaris catalans del general Prim avançaren pels grans finestrals de la part del darrere que donaven a l´Ebre mentre, sota el llum de la taula del billar, convertir en un implacable sol africà, evolucionava un tropell de cavalleria mora, barreig enlluernador de turbants i túniques entre la pols daurada...
Davant els ulls amarats d´enyorament del Nelson, va entaularse la batalla: retrunyen canons, espetegaven fusells i espingardes, xiulaven bales, brillaven sabres, baionetes i gumies. Entre les cadires, les taules i les columnas de ferro colat del Cafè del Moll, es succeïen galopades boges, càrregues terrorífiques, topades mortals, crits de victoria, gemecs d´agonia. Eixit vés a saber d´on, potser de les altes prestatgeries de les ampolles de licor ennoblides per les teranyines, un moro furiós amb la gellaba tacada de sang fresca va córrer cap al Nelson per damunt del taulell. El vell llaüter el veié acostarse li, fer una ganyota espantoa i aixecar la gumia que empunyava...Algú va obrir la porta del café: el marroquí, colpit pel bat del sol, va desferse i s´espargí com polseguera."

Jesús Moncada
Camí de Sirga



"L´escena provocà estupefacció entre la xurma engabiada per la policia durant l´escumada nocturna del barri; quan el grinyol del pany de la porta del calabós va cloure l´espectacle, els hostes de la garjola van començar a fer càbales. Ni la més veterana de la farfutalla, una pobra meuca cantonera, farta de xarop de bastó i d´arrossegar el cul per les comissaries, recordava una cosa semblant. "Per llogar hi cadires", remugava, esbalaïda: el policia de la gabardina havia arribat a l´extrem de treure´s el barret davant la detinguda vestida de negre per demanar li, "si us plau, senyora", que tingués la bondat d´acompanyarlo. Fins i tot l´havia ajudat a aixercarse del banc on la premsaven des de feia hores un borratxo adormit com una soca i un captaire guenyo que li grapejava d´amagatons la cuixa Esquerra. No acabava allí el prodigi: el pasma, extremós de gentilesa, també li havia cedit el pas a la porta del calabós. ¿Calia alguna cosa més per demostrar que la paia era important?
Inaudit: ¿és que els dos guàrdies pretenien de veritat plantarli la bleda al clatell? L´inspector Melquíades Serrador, de la Brigada d´Investigació Criminal, perdia rarament els estreps, tenia un sac de paciencia. Aquells brètols, però, eren a punt de ferlo esclatar. En feien una com un cove; els donava l´oportunitat d´aportar elements per ablanir el nyap i els animals -"me cago en la puta d´oros"- li sortien amb el ciri trencat de la legítima defensa."

Jesús Moncada
La galeria de les estàtues



"La ortografía me hacía volver loco. Suerte tuve de Pere Calders, que se tomó la faena y la paciencia -aunque el nervioso que llega a serlo de señalarme y corregirme las animaladas ortográficas que yo vertía a cada paso. Además de eso, quiero que conste su respeto total por mi catalán. No solo el respetó sino que estimularme a incorporar a la lengua escrita todas las formas genuinas de aquella banda. Me resarcir con creces de la faena: por primera vez veía "mis" palabras, ya no tenía que recurrir a un código lingüístico ajeno para escribir..."

Jesús Moncada Estruga



"La vejez es la decadencia. La gente mayor se siente desvalida, cree que estorba. Si no existe el contrapeso de la ternura familiar, mal asunto. Estas historias sobre ancianos abandonados en los hospitales al tiempo de vacaciones, sobre residencias siniestros de la tercera edad, etc., ponen los pelos de punta."

Jesús Moncada Estruga



"Mal lo tendrá la literatura catalana si la lengua no progresa."

Jesús Moncada Estruga



"Me gané la vida pintando cuadros comerciales para sobrevivir, hasta que al cabo de un año y medio, a través de  Vallés, me surgió un trabajo en la editorial Montaner y Simón. Y allí tuve la suerte de encontrar a Pere Calders. Una de las cosas que Calders hizo, al volver del exilio, fue intentar reunir otra vez el fondo artístico de la casa que se había perdido. Había cartas originales de Emile Zola, la colección de las planchas de los grabados de Gustavo Doré, pero todo eso tuvo que venderse. Mi primer trabajo fue catalogar lo que quedaba. Montaner y Simón publicó una edición facsímil de El Quijote, tenía dos ejemplares de la edición príncipe y uno de ellos desapareció de la caja fuerte."

Jesús Moncada i Estruga



"No me gustan los saraos, y eso no implica ningún tipo de desprecio por otros escritores. Prefiero estar al margen y centrarme en mis proyectos. Soy ordenado, pero hasta cierto punto, y tampoco vivo en una torre de marfil ni mucho menos. Escribo con el perro dando vueltas, viniendo a lamerme o ladrando, y con mi madre entrando a preguntarme si le parece bien qué haga tal o cual menú para comer. No soy un monje, pero sí trabajo muchísimo todo lo que hago."

Jesús Moncada Estruga


"Siempre he pensado que la situación de la literatura catalana es normal entre comillas. Si me hubieran dicho a los últimos años del franquismo que llegaríamos a la situación que tenemos ahora, habría pensado que quien lo decía se había vuelto loco. Esto no quiere decir que piense que estamos en el paraíso, ni de lejos. Pero se ha dado un paso enorme en cuanto a la literatura. En cuanto a la normalización de la lengua es muy lejos de lo que sería deseable."

Jesús Moncada Estruga


"Soy una especie de esponja empapada de historias en potencia, que absorbo menudo sin darme cuenta. Cuando una de ellas, misteriosamente, germina, llega a hacerse obsesiva y me he de librar: la única manera de conseguirlo es escribirla. El proceso, sin embargo puede durar años..."

Jesús Moncada Estruga



"Yo no escribí cuentos como un aprendizaje para luego escribir novelas. Escribiendo cuentos no se aprende a escribir novelas y escribiendo novelas no se aprende a escribir cuentos. Pero a lo largo de estas tres novelas he ido reuniendo cosas e ideas que quería convertir en cuentos. Y después de Estremida memòria he vuelto a ello. Sería un libro de cuentos muy unitario, situado en los años 50, contado por un juez de paz. Pero no piense que van a ser relatos policiacos."

Jesús Moncada Estruga







No hay comentarios: