Joan Alcover i Maspons

Desolación

Yo soy el esqueje de un árbol, esplendoroso ayer,
que a los segadores hacía sombra en la hora de la siesta;
mas las ramas, una a una, rompió la tempestad,
y el rayo, hasta la tierra, mi tronco destrozó.

Brotes de impotentes hojas coronan el trozo
abierto y sin entrañas que de mi tronco queda;
he visto arder mi leña; como el humo de un ritual,
he visto ir hacia el cielo a la mejor parte de mí.

Y el amargor de vivir absorbe mi raíz esclava,
y siento nacer las hojas, y siento subir la savia,
y me ayuda a esperar la hora de caer, un sol conciliador.

Cada herida muestra la pérdida de una rama:
sin mí, nada hablaría de la mitad que me falta;
yo vivo solo para sufrir lo que ha muerto en mí.

Joan Alcover



"La lengua catalana es entre nosotros la única expresión posible del escritor artista"

Joan Alcover


La sirena (de Cap al tard)

Jo sé una cala profunda
on habita el vei-marí;
el rocam que la circumda
perfuma l´olor de pí.

El pescador solitari
s´asseu damunt el penyal
i amb sos ulls de visionari
mira l´aigua del fondal.

En la cala moradenca
l´ombra d´horabaixa creix,
i el crestall només se trenca
si a flor d´aigua surt un peix.

La calor de l´estiuada
és febre de voluptat
sota la pell bronzejada
del pescador ensonyat.

L´atrau l´ona que tremola;
desnua el cos indolent
i se tira dins la gola
de l´antre fosforescent.

S´espolsa, braceja i xala
amarant-se de frescor...
De sobte veu en la cala
una estranya lluentor.

És l´escata d´una cua
que la mar torna engolir;
llavors d´una dona nua
veu el buste alabastrí

A flor d´aigua el pit rosseja,
se bada el llavi vermell,
i perles de llum goteja
la negror de son cabell.

Ell l´encalça, l´abraona
i besa son llavi humit;
ella un instant s´abandona
amb el cos mig adormit.

Mes la cua que esgarrapa,
se revincla i tiny de sang
el pescador; i s´escapa
la sirena de cos blanca.

Ella és d´una raça morta
la sola que sobreviu;
ella de la xarxa forta
lliberta l´eixam catiu.

Ama el cor de l´aspra timba
on penetren les marors
per la cova que les nimba
de fantàstiques clarors...

Ama, en la quilla sospesa,
encomanar amb les mans
la divina unbriaguesa
al vaixell i als tripulants.

Ama l´Angelus que plora
en els ecos de la mar...
Mes se plany des d´aquella hora
que un bes d´home va tastar.

Un desig ardent la fibla
com al pescador mateix,
i en la cópula imposible
somnia la dona peix.

Joan Alcover i Maspons











No hay comentarios: